تبلیغات
طــــــرح مذهبـــــی - عاشورا ...

عاشورا ...

چهارشنبه 1389/09/17 12:47   نویسنده : محمّد مهدی      


سلام،

باز این چه شورش است که در خلق عالم است  *  باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

         باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین  *  بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

                    این صبح تیره باز دمید از کجا کزو  *  کار جهان و خلق جهان جمله در هم است

           گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب  *  کاشوب در تمامی ذرات عالم است

            گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست  *  این رستخیز عام که نامش محرم است


نایب المهدی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای:

عاشورا یك حادثه‏ى تاریخىِ صرف نبود؛ عاشورا یك فرهنگ، یك جریان مستمر و یك سرمشق دائمى براى امت اسلام بود. ...

(در ادامه مطلب می تونید قسمت هایی از این سخنرانی رو مطالعه کنید)

جهت تعجیل در فرج امام زمان صلوات.

عاشورا

-----------------------------------------

این طرح ها هم قبلا زده شده بود،

 

 

Image size: 150*55cm 1.59mb 72dpi
عاشورا


بسم ‏اللَّه‏ الرّحمن ‏الرّحیم‏

در باب عاشورا آنچه كه عرض مى‏كنم  این است كه عاشورا یك حادثه‏ى تاریخىِ صرف نبود؛ عاشورا یك فرهنگ، یك جریان مستمر و یك سرمشق دائمى براى امت اسلام بود. حضرت ابى‏عبداللَّه (علیه‏السّلام) با این حركت یك سرمشق را براى امت اسلامى نوشت و گذاشت. این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست؛ یك چیزِ مركب و پیچیده و بسیار عمیق است. سه عنصر در حركت حضرت ابى‏عبداللَّه (علیه‏السّلام) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه.

عنصر منطق و عقل در این حركت، در بیانات آن بزرگوار متجلى است؛ قبل از شروع این حركت، از هنگام حضور در مدینه تا روز شهادت. جمله، جمله‏ى این بیانات نورانى، بیان‏كننده‏ى یك منطق مستحكم است. خلاصه‏ى این منطق هم این است كه وقتى شرایط وجود داشت و متناسب بود، وظیفه‏ى مسلمان، «اقدام» است؛ این اقدام خطر داشته باشد در عالى‏ترین مراحل، یا نداشته باشد. خطرِ بالاترین، آن است كه انسان جان خود و عزیزان و نوامیس نزدیك خود - همسر، خواهر، فرزندان و دختران - را در طبق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد و در معرض اسارت قرار دهد. اینها چیزهایى است كه از بس تكرار شده، براى ما عادى شده، در حالى كه هر یك از این كلمات، تكان‏دهنده است. بنابراین، حتى اگر خطر در این حد هم وجود داشته باشد، وقتى شرایط براى اقدام متناسبِ با این خطر وجود دارد، انسان باید اقدام كند و دنیا نباید جلوى انسان را بگیرد؛ ملاحظه‏كارى و محافظه‏كارى نباید مانع انسان شود؛ لذت و راحت و عافیتِ جسمانى نباید مانع راهِ انسان شود؛ انسان باید حركت كند. اگر حركت نكرد، اركان ایمان و اسلام او بر جا نیست. «انّ رسول‏اللَّه (صلّى‏اللَّه‏علیه‏وآله) قال: من رأى سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه و لم یغیّر علیه بفعل و لاقول كان حقّا على‏اللَّه ان یدخله مدخله»؛ منطق، این است. وقتى اساس دین در خطر است، اگر شما در مقابل این حادثه‏ى فزیع، با قول و فعل وارد نشوید، حقِ على‏اللَّه است كه انسان بى‏مسؤولیت و بى‏تعهد را با همان وضعیتى كه آن طرف مقابل - آن مستكبر و آن ظالم - را با آن روبه‏رو مى‏كند، مواجه كند.

حسین‏بن‏على (علیه‏السّلام) در خلال بیانات گوناگون - در مكه و مدینه و در بخش‏هاى مختلف راه، و در وصیت به محمدبن‏حنفیه این وظیفه را تبیین كرده و آن را بیان فرموده است. حسین‏بن‏على (علیه‏السلام) عاقبتِ این كار را مى‏دانست؛ نباید تصور كرد كه حضرت براى رسیدن به قدرت - كه البته هدف آن قدرت، مقدس است - چشمش را بست و براى آن قدرت حركت كرد؛ نه، هیچ لزومى ندارد كه یك نگاه روشنفكرانه ما را به این‏جا بكشاند. نخیر، عاقبت این راه هم بر حسب محاسبات دقیق براى امام حسین (علیه‏السّلام) با روشن‏بینى امامت قابل حدس و واضح بود؛ اما «مسأله» آن‏قدر اهمیت دارد كه وقتى شخصى با نفاستِ جان حسین‏بن‏على (علیه‏السّلام) در مقابل این مسأله قرار مى‏گیرد، باید جان خود را در طبق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد؛ این براى مسلمان‏ها تا روز قیامت درس است و این درس عمل هم شده است و فقط این‏طور نبوده كه درسى براى سرمشق دادن روى تخته‏ى سیاه بنویسند، كه بعد هم پاك بشود؛ نه، این با رنگ الهى در پیشانى تاریخ اسلام ثبت شد و ندا داد و پاسخ گرفت، تا امروز.

در محرّم سال 42، امامِ بزرگوار ما از این ممشاء استفاده كرد و آن حادثه‏ى عظیم پانزده خرداد به وجود آمد. در محرّم سال 1357 هم امام عزیز ما باز از همین حادثه الهام گرفت و گفت: «خون بر شمشیر پیروز است» و آن حادثه‏ى تاریخى بى‏نظیر - یعنى انقلاب اسلامى - پدید آمد. این، مالِ زمان خود ماست؛ جلوى چشم خود ماست؛ ولى در طول تاریخ هم این پرچم براى ملت‏ها پرچمِ فتح و ظفر بوده است و در آینده هم باید همین‏طور باشد و همین‏طور خواهد بود. این بخشِ «منطق»، كه عقلانى است و استدلال در آن هست. بنابراین، صرفِ یك نگاه عاطفى، حركت امام حسین را تفسیر نمى‏كند و بر تحلیل جوانب این مسأله قادر نیست.

عنصر دوم، حماسه است؛ یعنى این مجاهدتى كه باید انجام بگیرد، باید با عزت اسلامى انجام بگیرد؛ چون «العزّةللَّه و لرسوله و للمؤمنین». مسلمان در راهِ همین حركت و این مجاهدت هم، بایستى از عزت خود و اسلام حفاظت كند. در اوج مظلومیت، چهره را كه نگاه مى‏كنى، یك چهره‏ى حماسى و عزتمند است. اگر به مبارزات سیاسى، نظامىِ گوناگونِ تاریخ معاصر خودمان نگاه كنید، حتى آنهایى كه تفنگ گرفته‏اند و به جنگ رویاروى جسمى اقدام كرده‏اند، مى‏بینید كه گاهى اوقات خودشان را ذلیل كردند! اما در منطق عاشورا، این مسأله وجود ندارد؛ همان جایى هم كه حسین‏بن‏على (علیه‏السّلام) یك شب را مهلت مى‏گیرد، عزتمندانه مهلت مى‏گیرد؛ همان جایى هم كه مى‏گوید: «هل من ناصرٍ» - استنصار مى‏كند - از موضع عزت و اقتدار است؛ آن جایى كه در بین راه مدینه تا كوفه با آدم‏هاى گوناگون برخورد مى‏كند و با آنها حرف مى‏زند و از بعضى از آنها یارى مى‏گیرد، از موضع ضعف و ناتوانى نیست؛ این هم یك عنصر برجسته‏ى دیگر است. این عنصر در همه‏ى مجاهداتى كه رهروان عاشورایى در برنامه‏ى خود مى‏گنجانند، باید دیده شود. همه‏ى اقدام‏هاى مجاهدت‏آمیز - چه سیاسى، چه تبلیغى، چه آن‏جایى كه جاى فداكارى جانى است - باید از موضع عزت باشد. در روز عاشورا در مدرسه‏ى فیضیه، چهره‏ى امام را نگاه كنید: یك روحانى‏اى كه نه سرباز مسلح دارد و نه یك فشنگ در همه‏ى موجودى خود دارد، آن‏چنان با عزت حرف مى‏زند كه سنگینى عزت او، زانوى دشمن را خم مى‏كند؛ این موضع عزت است. امام در همه‏ى احوال همین‏طور بود؛ تنها، بى‏كس، بدون عِدّه و عُدّه، اما عزیز؛ این چهره‏ى امام بزرگوار ما بود. خدا را شكر كنیم كه ما در زمانى قرار گرفتیم كه یك نمونه‏ى عینى از آنچه را كه بارها و سال‏ها گفته‏ایم و خوانده‏ایم و شنیده‏ایم، جلوى چشم ما قرار داد و به چشم خودمان او را دیدیم؛ و او، امام بزرگوار ما بود.

عنصر سوم، عاطفه است؛ یعنى هم در خود حادثه و هم در ادامه و استمرار حادثه، عاطفه یك نقش تعیین‏كننده‏اى ایجاد كرده است، كه باعث شد مرزى بین جریان عاشورایى و جریان شیعى با جریان‏هاى دیگر پیدا شود. حادثه‏ى عاشورا، خشك و صرفاً استدلالى نیست، بلكه در آن عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گریه همراه است. قدرت عاطفه، قدرت عظیمى است؛ لذا ما را امر مى‏كنند به گریستن، گریاندن و حادثه را تشریح كردن. زینب كبرى (سلام‏اللَّه‏علیها) در كوفه و شام منطقى حرف مى‏زند، اما مرثیه مى‏خواند؛ امام سجاد بر روى منبر شام، با آن عزت و صلابت بر فرق حكومت اموى مى‏كوبد، اما مرثیه مى‏خواند. این مرثیه‏خوانى تا امروز ادامه دارد و باید تا ابد ادامه داشته باشد، تا عواطف متوجه بشود. در فضاى عاطفى و در فضاى عشق و محبت است كه مى‏توان خیلى از حقایق را فهمید، كه در خارج از این فضاها نمى‏توان فهمید. این سه عنصر، سه عنصر اصلىِ تشكیل‏دهنده‏ى حركت عاشورایى حسین‏بن‏على (ارواحنافداه) است كه یك كتاب حرف است و گوشه‏اى از مسائل عاشوراى حسینى است؛ اما همین یك گوشه براى ما درس‏هاى فراوانى دارد.



برچسب ها: حضرت ابا عبد الله ، امام حسین ، کربلا ، گنبد امام حسین ، کربلا معلی ، طرح محرم ، عکس ، عکس مذهبی ، محرم الحرام ، ماه محرم ، ماه عزا ، گنبد ، گنبد کربلا ، خطاطی ، خط ، نستعلیق ، اسلام علیک یا ابا عبد الله الحسین ، یا حسین ، طرح ، طرح مذهبی ، طراحی اسلیمی ، طرح محرم الحرام ، مفام معظم رهبری ، مقام معظم رهبری حفظه الله ، علما و صالحین ، خطاطی و خوشنویسی ، کاشی کاری و تذهیب ، برچسب ها: مقام معظم رهبری ، سید علی خامنه ای ، رهبر ، رهبری ، آیت الله خامنه ای ، رهبر شیعیان جهان ، رهبر اسلام ، نائب امام زمان ، سید علی ، خامنه ای ، رهبر ایران ، عکس رهبری ، عکس خامنه ای ، عکس سید علی خامنه ای ، عکس رهبر ، عکس رهبر ایران ، عکس رهبر جهان اسلام ، عکس با کیفیت ، عکس اندازه اصلی رهبر ، عکس با کیفیت رهبری ، عکس بزرگ ، عکس با اندازه اصلی ، عکس مقام معظم رهبری ، سیمای مقام معظم رهبری ، چهره مقام معظم رهبری ، عنصر منطق و عقل ، عنصر حماسه و عزت ، و عنصر عاطفه ،
آخرین ویرایش: شنبه 1389/09/20 16:37
دیدگاه ها ()
جمعه 1393/08/2 02:46
thanks
چهارشنبه 1389/09/24 12:04
سلام برادر بسیجی آقا مهدی نصیری
مطلب این پست شما دربخش وبلاگستان سایت هیئت فاطمیون قرار گرفت
می توانیدمشاهده کنید:http://www.fatemiyon.ir
یکشنبه 1389/09/21 20:03
در صورت صلاحدید برای این کارهای گرافیکی بسیار زیبا، حداقل یک دامین اختصاصی داشته باشید خیلی بهتر هست.
آرزومند بهترین ها برای شما دوست هنرمندم...
یکشنبه 1389/09/21 20:02
لذت بردم دوست عزیز. درود به شما......
شنبه 1389/09/20 18:34
سلام
دستت درد نکنه
قشنگ شده
چهارشنبه 1389/09/17 16:31
****************************
****************************
****************************
****************************
****************************

پس کمر هتاکان عاشورای پارسال چه؟!

http://lashkar61.parsiblog.com/1829248.htm

****************************
****************************
****************************
****************************
****************************
چهارشنبه 1389/09/17 13:09
دانلود نرم افزار پخش اذان
bia2internet.com/pr/page.aspx?id=4
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ


  • سلام؛
    اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
    در این وبلاگ سعی شده پست هایی با محوریت مسائل و مناسبت های روز قرار بگیره که امیدوارم مورد رضایت خدای متعال باشه
    موفق باشید
    یاعلی

نویسندگان

  • محمّد مهدی(78)

لینکدونی

«پایگاه اطلاع رسانی نهضت عدالتخواهان ولایتمدار»
پایگاه خبری مسجد ومجمع امام حسن مجتبی(ع)شهرستان سرخه
طلبه سیرجانی-محسن شیرازی-عدالتخواهی
هاست مارال
هاست میهن
هیئت دانشجویی محبین الحسین
فوزالعظیم
عطر ماندگار
بیرق عزا
آینه کاری و هنر آینه کاری
یالثارات الحسین
یـ ـا مـ ـهدی
دایرکتوری 12گانه افســــــــــران ارزشــــــــــی
قیام یاران ولایت(وبگاه رسمی اخبار طلبه سیرجانی)
مهمات
منتظران ظهور
چشمه‌های معرفت
و خدایی که همین نزدیکیست
صراط مستقیم
خادم الشهدا
اخبار سیاسی روز جهان
طلایه داران فجر
9دی((بیرق حسین را برافراشتیم))
گالری تصاویر مذهبی
پایگاه اطلاع رسانی امیدوانتظار
در جستجوی خدایم
كار های عملی
نذری
خبرهای روز ایران
در لینک در سایت
مهمات
گروه فرهنگی شهید دیالمه
پی‌اس‌دس۱
حسینیه
گالری تصاویر مذهبی
پاگاه اینتار نتی رجعت
-پایگاه مقاومت یاران بقیه الله
خواندنی ترین مقالات
فدائیان سد علی خامنه ای
وبلاگ جامع اهل بیت
صلواتی
کانون الغدیرسیس
آموزش طراحی و آموزش گرافیک
بصیرت 313
ولایت فوتو
جبهه مجازی هیئتی
مهدی موعود (عج)
آشتی با امام عصر
منتظر دیزاین
بصیرت
بصیرت گمشده
طرح های رضا توکلی
رویال تمپ
پرهیزگاران، جوانمردان واقعی ...
قلم تلخ
مصطفی معمی وند
مذهبی والپیپر
تنها گرافیک
وبلاگ تاریخ اسلام
امید و انتظار
دانلود کتب شیعی
شهر قم از نگاه دوربین
قطعه 26
هیات بنر
تا کی
جـــهـــادگــر
شهید گمنام
شور آباد
☽ حضرت ماه
9دی (بیرق حسین را برافراشتیم)
9 دی
شمیم نینوا
هیات اهل البیت
گروه فرهنگی آستانه
یاقته ها
پایگاه اطلاع رسانی مسجد اباذر دولت آباد
حضرت سقاء
امام خامنه ای
عشق فقط یک کلام
سجـــــــیل
باروت
وبلاگ یک طلبه
خدا خوشگل‌ها رو خواسته
همکلاسی آسمانی
پوستر منتظر
روضه
کوپه
نارنجک
فانوس گرافیک
کتابهای مذهبی مخصوص موبایل
معبر سایبری
گرافیک مقاومت
حرم فوتو
کعبه عشق
سایت قرآنی مبین
پایگاه تخصصی مهدویت و فراماسونری
سبک بالان
بچه های قلم
رحیم گراف
همه لینکها
ارسال لینک